St. Johns school for the deaf

25 september 2017 - Serrekunda, Gambia

Vandaag naar de dovenschool geweest in Serrekunda.
Het was vandaag de eerste schooldag na de vakantie waardoor er geen lessen werden gegeven. De lokalen werden schoongemaakt door de leraren en leerlingen omdat in de vakanties de school verhuurd wordt als slaapplek. De tafels waren allemaal aan de kant geschoven en de klaslokalen waren niet bepaald schoon. Zodra ze het lokaal op orde hebben werden ze in de juiste opstellingen gezet en voorbereid op morgen (1e schooldag).
Toen we het eerste lokaal binnen kwamen zwaaiden de kinderen allemaal naar ons.
Ze waren dolenthousiast, kwamen ons een hand geven en maakten het gebaar: goedendag!
De gebaren zijn niet het zelfde als in Nederland. Behalve het alfabet en de cijfers, want deze hebben ze geleerd van een Nederlandse leerkracht.
De kinderen wilden ontzettend graag op de foto. Na de foto gaf ik ze wat snoep.
Ik kreeg tientallen dankjewel- gebaren en Ferdy maakte de foto's. Wat waren ze ongelooflijk dankbaar. De directeur van de school gaven we wat schriften, geld, pennen en potloden, en een puzzel van Minney Mouse. Ook hij was zeer dankbaar, en was vooral erg blij met de puzzel!
Die hadden ze er nog niet en zou goed van pas komen op een dag als vandaag (regenachtige dag) zodat ze zich niet zouden vervelen.
We kregen een rondleiding van een leerkracht. Hij liet ons de klasjes zien, het houtbewerkingslokaaltje, metaalbewerking, naaiatelier, computerlokaal voor ict.
Er was veel variatie in vakken. Bovenstaand dus en dan ook nog wiskunde, scheikunde, taallessen, etc.
De kinderen vlogen ons om de middel voor een knuffel en wilden allemaal opgetild worden.
Toen we er weggingen kon de auto niet meer gestart worden. Dus werden we aangeduwd door de kinderen, als dank gaf Ferdy ze snoep. Maar al snel sloegen ze elkaar voor een snoepje. Iedereen 1 snoepje en hop gauw de taxi weer in.
Een ontzettend mooie en ontroerende ervaring!

Morgen om 5.30u gaat de wekker en staan we vroeg op voor een boottrip naar Senegal waar we een jeepsafari zullen doen. Tot morgen weer!

Liefs, Fer en Nath

1. Cynthia Makkelie:
    25 september 2017
    Lekker je voetjes laten doen haha
  2. Pa (schoon):
    27 september 2017
    vergeet je in het wildpark niet ipv snoepjes en schriften .. stukken rosbief mee te nemen. jakhalsen en leeuwen vinden dat prettiger... hihi veel plezier... schoonpa.. xxx